Traseul tiganesc (al romilor)

Istoria romilor în spaÈ›iul românesc este una dramatică È™i puÈ›in abordată de cercetători. Romii au fost o categorie etnică importantă doar pentru statutul umil pe care l-au deÈ›inut, acela de robi. Nu erau proprietari, din cauză că ei înÈ™iÈ™i erau proprietatea cuiva, fiind lipsiÈ›i total de personalitate juridică. Abia prin secolul al XIX-lea statutul lor se schimbă, chiar de dinainte de a fi dezrobiÈ›i; dar È™i documentele despre ei (indirect) dau mai multe detalii despre situaÈ›ia lor. Ei erau deÈ›inuÈ›i în proprietatea statului, a unor boieri sau a mănăstirilor È™i bisericilor. Stăpânii lor dispuneau total de persoana lor, dar nu aveau drept de viață È™i de moarte asupra lor. Îi foloseau la muncă, îi lăsau moÈ™tenire, îi făceau cadou sau îi dăruiau câte unei mănăstiri. În secolul al XIX-lea, deja devinise „o ocară È™i o prihană” să fi deÈ›inător de sclavi, însă avantajele pe care le aducea cu sine o mână de lucru ieftină erau mai importante pentru stăpâni decât imaginea lor în comunitate. Cel mai mare proprietar era Mitropolia din IaÈ™i.

Èšiganii robi se găseau atât în sate, cât È™i în oraÈ™e, locuind în sălaÈ™e sau cete (formate din aglomerări de corturi), denumite, generic, È›igănie. În IaÈ™i, È›igănimea era în apropierea curÈ›ii domneÈ™ti, în partea de răsărit a oraÈ™ului. Cea mai timpurie documentare a lor e din 1585, făcută de francezul Francois de Pavie, care scria că a văzut, la marginea oraÈ™ului, vreo 2000 de case de lemn acoperite cu paie, în care stăteau È›igani. La sfârÈ™itul veacului al XVII-lea È™i începutul celui următor, concentrarea cea mai mare de È›igani era în mahalaua Frecăului sau UliÈ›a Frecăului, în apropiere de BucÈ™inescu È™i biserica Zlataust. O statistică din 1830 consemnează 1130 de È›igani, în IaÈ™i, la o populaÈ›ie de 60.000 de oameni; iar în 1832, ar fi fost 1487 de È›igani.

OcupaÈ›iile lor variau. Cei mai valoroÈ™i erau romii care cunoÈ™teau o meserie. Astfel, au existat bucătari, lutari, fierari, vizitii, spoitori, căldărari, ciubotari, croitori, bărbieri, grădinari etc. Lăutarii au fost o categorie aparte È™i foarte apreciată, la care boierii apelau mereu pentru a se binedispune. Talentul È›iganilor lăutari a fost subliniat în numeroase rânduri în secolul al XIX-lea, chiar È™i în relaÈ›ie cu Franz Liszt, care a vizitat IaÈ™ul È™i l-a întâlnit pe Barbu Lăutarul în casa DidiÈ›ei Cantacuzino, când a fost impresionat de virtuozitatea È›iganului. Alte nume importante de lăutari sunt: Ion, Vasile, Neculai È™i Gheorghe, fiii celebrului Barbu Lăutaru, dar È™i Angheluță, un contemporan al acestora; familia Borteanu (Vasile Borteanu, de exemplu, avea doar 12 ani când dădea recitaluri alături de tatăl È™i de fratele lui; a fost premiat de Conservatorul din IaÈ™i), Ion Dumitriu. MulÈ›i dintre È›igani erau vizitii, până la venirea scapeÈ›ilor (ruÈ™i scopiÈ›i) prin 1820, la IaÈ™i, moment din care clienÈ›ii i-au preferat mai ales pe aceÈ™tia. Femeile lucrau, de regulă, în casă, erau slujnice, doici sau dădace. Foarte rar se întâmpla ca vreo È›igancă să È™tie meserie.

Procesul de dezrobire al È›iganilor s-a realizat în două etape, mai întâi pe vremea domniei lui Mihail Sturdza, în 1844, apoi, în vremea principelui Ghica, în 1855, reformă care este legată de numele lui Mihail Kogălniceanu, cel care a gândit È™i redactat textul legii acceptate de Sfatul boieresc.

*Utilizarea termenului „È›igan” în textele care însoÈ›esc obiectivele din traseu este justificată de faptul că documentele vremii foloseau acestă denumire pentru romi È™i nu are caracter discriminatoriu sau depreciativ.